OSNOVNA PROVERA NAŠIH VOZILA
Čak i zamena guma predstavlja glavobolju mnogima… Medjutim,provera, odgovarajuće održavanje i jednostavne popravke na vozilu su od velikog značaja, jer od toga zavisi efikasan, dugotrajan, pouzdan i bezbedan rad Vašeg vozila.
Ne podcenjujte činjenicu da na ovaj način Vi “komunicirate” bolje sa svojim vozilom.
Zato, vozač treba da zna da proveri i održava bar neke delove vozila, iako uglavnom ide u tu svrhu u radionicu kod majstora ili u predstavništvo.
Automobil koji ste kupili ili koji ćete kupiti, Vas može koštati isto toliko koliko i popravke kod majstora, molimo Vas da pročitate sledeće savete, koji će Vam pomoći u prvim kontaktima sa vozilom.
Provere su podeljene u 3 kategorije.
- Spoljašnje provere
- Provere motora
- Provere upravljačkih funkcija
SPOLJAŠNJE PROVERE
Pogledajte oko vozila da nema nekih prepreka ispred ili iza koje onemogućavaju da se pokrene.
Proverite da ništa ne curi iz vozila, pre svega iz motora.
Proverite stanje guma (vazdušni pritisak i da nije guma negde isečena ili ima ispupčenja ili nepravilnosti). Ako ste ustanovili veliki gubitak pritiska idite do najbliže benzinske pumpe ili vulkanizatera da dodate pritisak do neophodnog nivoa.
Proverite rezervnu gumu da li je u dobrom stanju i da li je pod odgovarajućim pritiskom (3-4 psi više nego pritisak uobičajene gume).
Proverite da li imate sledeće:
- kutiju za prvu pomoć
- trougao
- dizalicu i ključ za zavrtnje
- lance za gume za vožnju po snegu
- baterijsku lampu i ručni alat
- aparat za gašenje požara
Proverite svetla i svetlosne lampice:
- proverite da li rade sva svetla na automobilu – poziciona, srednja i duga
- da li rade žmigavci
- da li rade pokazivači pravca za skretanja ulevo ili udesno
- da li rade zadnja kočiona svetla
- da li radi stop-svetlo
- da li rade svetla za vožnju unazad
Očistite plastiku koja pokriva svetla, zamenite ukoliko je polomljena a takodje i pregorele sijalice.
Proverite rad brisača (stanje gumice) i ako je neophodno zamenite ih. Proverite tečnost za brisače, prilagodjavajući, ukoliko je potrebno, mlaz tako da pada na odgovarajuće mesto na šoferšajbni.
Proverite Vaše tablice, da su dobro pričvršćene i čiste kao da li su ciste sve svetlosne grupe.
U PREDELU MOTORA
Proverite sistem za hladjenje i pre svega nivo tečnosti u hladnjaku.
Proverite remen ventilatora koji ne sme da bude olabavljen niti istrošen (većinom slučaj kod starih automobila) i proverite da ništa ne curi blizu pumpe za vodu.
Proverite sistem za podmazivanje odnosno nivo ulja u motoru koji treba da bude izmedju max i min linije. Proverite takodje indikator za ulje i da ne dolazi do curenja ulja.
Proverite bateriju – ako je baterija otvorenog tipa, nivo tečnosti u bateriji treba da bude 1 cm iznad olovne ploče – PB) i ako je neophodno dopunite je. Pričvrstite terminale baterije i ako je neophodno deblokirajte ventilacione otvore; očistite polove od soli i masnoće vazelinom.
Proverite tečnosti za hidraulični volan, kvačilo i kočnice.
Proverite kočioni sistem i pre svega nivo kočione tečnosti. Ne treba da dopunite tečnost do obeležja maksimum. Indikator blizu minimuma može da znači da neki delovi treba da se zamene ili služi da ukaže na to da negde dolazi do curenja.
PROVERE U UPRAVLJAČKIM FUNKCIJAMA
Proverite toleranciju volana koja ne treba da premaši ugao od 15 stepeni ili dužinu od dva prsta.
Proverite da li indikacione lampice na instrument tabli rade.
Proverite da li radi sirena.
Proverite da li ima goriva u vozilu ili da li lampice-indikatori na instrument tabli ukazuju na to da negde postoji problem.
Proverite da li pedale pružaju uobičajeni otpor. Kad pritisnemo kvačilo, treba da može da se pritisne sve do kraja, dok pedala za kočenje treba da stane na pola puta i da čvrsto ostane na toj poziciji. Kočnice treba proveriti sa upaljenim motorom. Nije potrebno istaći da ako pedala za kočenje ide sve do kraja, ostavljajući osećaj kao da pritiskamo sundjer, moramo odmah da imobiliziramo vozilo.
- Podesite sedište u poziciju za vožnju i naslon za glavu.
- Podesite ogledala.
- Osigurajte da su Vam zatvorena vrata.
- Stavite sigurnosni pojas i osigurajte da su i suvozači takodje stavili svoje pojaseve pre nego što upalite motor proverite da li je crvena indikator lampica uključena. Ako jeste ne pokrećemo motor.
- Za startovanje vozila: proveravamo… dajemo znak da ćemo krenuti…bacimo pogled unazad još jednom… i krećemo samo ako je put prazan.
VOŽNJA I ALKOHOL – SMRTONOSNA KOMBINACIJA
Samo jedna čaša alkoholnog pića povećava mogućnost za vozača da bude učesnik u fatalnoj nesreći.
Ne gajite iluzije: čak i jedna čaša alkoholnog pića je dovoljna da ozbiljno utiče na Vaše vozačke sposobnosti, povećavajući šanse da prouzrokujete fatalnu nesreću.
Procenjuje se da jedna čaša piva ili alkoholnog pića, likera ili viskija, povećava sadržaj alkohola u krvi do te mere da udvostručuje rizik da dodje do fatalne nesreće samo sa jednim kolima kao učesnikom.
Naravno, alkohol u krvi nije jedini faktor koji odredjuje bezbednost. Drugi faktori koji su možda prisutni znatno povećavaju rizik od smrtnog ishoda nakon konzumiranja jednog ili dva alkoholna pića, čak i ako je količina alkohola u krvi unutar dozvoljenih vrednosti.
Posebno opasni faktori su alkohol zajedno sa nedostatkom sna ili odredjenim medikamentima.
Alkohol i nedostatak sna
Brojne studije su pokazale da ljudi koji ne spavaju dovoljno vrlo loše voze dva sata nakon konzumiranja 2 do 3 alkoholna pića. Ti ljudi precenjuju svoje vozačke sposobnosti, stavljajući i svoj sopstveni život ali i život drugih nedužnih ljudi u ozbiljnu opasnost.
Danas odlično znamo da mnogi ljudi, a posebno mladi ljudi, zbog načina života koji vode, noćnih izlazaka i zabave, stvaraju preduslove za saobraćajne nesreće i ljudske tragedije, smrtne slučajeve, povrede ili invaliditet.
Nedostatak sna sam po sebi je već izvor nesrećnih slučajeva. Ali ako je kombinovan još sa konzumiranjem alkohola stvari se pogoršavaju. Čak i malo nedostatka sna, zajedno sa malo alkohola znatno povećava rizik od nesrećnih slučajeva.
Alkohol i lekovi
Alkohol deluje u sinergiji sa odredjenim lekovima kao što su lekovi za smirenje, neki lekovi za bolove ili antihistamini. Ova sinergija čak i samo posle 1-2 alkoholna pića čini vozača pospanim i drastično povećava rizik od nesrećnih slučajeva.
Alkohol umanjuje spremnost našeg nervnog sistema. Umanjuje brzinu reakcije, jer umrtvljuje naše reflekse. Utiče na našu moć rasudjivanja i usporava donošenje odluka.
U jednom kompleksnom procesu kao što je vožnja automobila, gde su potrebne mnoge veštine i gde je neophodno da se odluke brzo donose, jedno alkoholno piće samo za sebe ili u kombinaciji sa nedostatkom sna ili odredjenim lekovima onemogućava vozaču da ima čist pregled puta ispred sebe, da prati kretanja drugih vozila, da obrati pažnju na pešake, da pravilno razume brzinu kojom se kreće i da je sposoban da se parkira i da pravilno manevriše volanom.
Američki statistički podaci pokazuju da 40% smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama su posledica vožnje pod uticajem alkohola. To znači da samo u Americi oko 17.000 ljudi izgube svoj život zbog pijanih vozača.
Ako ste negde sa prijateljima, odvratite one koji će kasnije da sednu za volan od čak i jednog alkoholnog pića. Odbijte da sednete u kola sa nekim ko je konzumirao alkohol. Radije pozovite taksi nego da Vas vozi neko ko je pod dejstvom alkohola.
Ako imate goste u kući, nemojte davati posebnu važnost alkoholnim pićima. Ponudite gostima veći izbor bezalkoholnih pića i potsetite ih da čak i jedno alkoholno piće može biti opasno za njihovu bezbednost u vožnji.
Prestanite da nudite alkoholna pića Vašim gostima bar 90 minuta pre nego što procenite da će se žurka ili večera završiti i gosti krenuti kući.
Sprečavanje smrtnih slučajeva, povreda i invaliditeta kao posledica saobraćajnih nesreća treba da bude briga svih nas. Samo zajedničkim i kontinuiranim nastojanjima možemo skratiti beskrajnu listu žrtava saobraćajnih nesreća.
Na polju borbe protiv vožnje u pijanom stanju, mi svi možemo, u raznim prilikama, da damo svoj doprinos, odgovarajući ljude da sednu za volan ako su popili makar i samo jedno jedino piće.
Bibliografija:
Alkoholizam: kliničko i eksperimentalno istraživanje
Nacionalno veće za bezbednost
Nacionalni institut za zdravlje na radnom mestu
PRVA POMOĆ I LEKARSKI SAVETI
Saveti i prva pomoć u slučaju intenzivnog izlaganja naftnim proizvodima
Ako je neko bio intenzivno izložen najčešćim naftnim proizvodima koji se mogu naći na tržištu, pročitajte sledeće kako biste bili u mogućnosti da mu/joj pružite prvu pomoć:
Prva pomoć i lekarski savet
Concawe (“Održavanje čistog vazduha i vode u Evropi” – organizacija naftnih kompanija koja se bavi pitanjima životne sredine, zdravlja i bezbednosti) je nedavno izdala bilten sa uputstvima o pružanju prve pomoći vezano za naftne proizvode.
Glavni cilj biltena je da dâ koncizne informacije u slučajevima intenzivnog izlaganja najčešćim naftnim proizvodima na tržištu.
Ovaj bilten je posebno koristan onima koji pružaju prvu pomoć i medicinskom osoblju kojima su povereni takvi slučajevi. Molimo Vas da pročitate nekoliko korisnih opštih saveta:
Prva pomoć
Pažnja: usled velikih isparenja i zapaljive prirode nafte vrlo je lako moguće da se stvori eksplozivna kombinacija naftnih isparenja i vazduha pri normalnoj vazdušnoj temperaturi. Pre nego što pokušate da spasete osobu koja je podlegla isparenjima, veoma je bitno da izolirate okolinu od bilo kakvih mogućih izvora paljenja, imajući u vidu da naftna isparenja su teža od vazduha, mogu se proširiti i samim tim izvor paljenja može biti udaljeniji. Takodje, pre nego što skinete odeću sa osobe koja je podlegla isparenjima, prvo pokvasite njegovu/njenu odeću vodom. Takodje proverite da postoji adekvatna ventilacija i da li je vazduh bezbedan za udisanje pre nego što udjete u zatvoren prostor.Inhalacija: Ako simptomi koji se javljaju kod neke osobe su rezultat izlaganja naftnim isparenjima, iznesite osobu napolje na otvoren prostor, preduzimajući prethodno navedene mere i izbegavajući da dodje do dodatnih povreda.
Ako osoba:
ne diše, dajte veštačko disanje, usta na usta ili usta na nos. Ako osoba nije pri svesti, ali diše, postavite je u položaj za oporavak. Ako je neophodno uradite masažu srca i potražite savet lekara.
Ako je osoba progutala naftu: Ako je osoba progutala naftu, ne terajte je na povraćanje, nego odmah potražite savet lekara.
Tečnost u plućima: Ako sumnjate da je tečnost dospela u pluća pacijenta bilo direktno ili kao rezultat povraćanja, potražite odmah savet lekara.
Kontakt sa kožom: Pokvasite vodom odeću osobe, pre nego što pokušate da je skinete. Ovo je neophodno kako bi se izbegla opasnost od stvaranja varnica koje nastaju iz statičkog elektriciteta. Pažljivo operite vodom i sapunom sve delove tela koji su došli u kontakt sa naftom.
Ako nafta dospe u oči: Odmah isperite oči sa puno vode. Ako se iritacija nastavi, zatražite pomoć lekara bez daljeg odugovlačenja.
KAKO PROMENITI GUMU
Uvod
Korisničko uputstvo za kola objašnjava gde se nalazi dizalica i rezervna guma. Mi treba da osiguramo da je rezervna guma napumpana do odgovarajućeg pritiska i da imamo sav neophodan alat, pre nego što se negde uputimo, tako da ako nam usput pukne guma, možemo da je zamenimo i nastavimo put.
Da počnemo!
Uputstva
Stepen težine: lako
Korak 1. Pronadjite pogodno mesto za parkiranje
- Parkirajte kola na mesto koje je bezbedno tako da ne smeta automobilima koji prolaze. Obezbedite takodje da je to mesto vidljivo vozačima automobila koji prolaze sa odgovarajuće razdaljine. Odaberite ravno tlo, jer nije bezbedno menjati gumu na uzbrdici ili nizbrdici.
- Uključite svetla za upozorenje.
- Stavite trougao najmanje 30 do 50 metara ispred Vašeg vozila, na mesto koje je vidljivo vozačima automobila koji prolaze.
Korak 2. Iznesite alat iz automobila
- Iznesite alat iz automobila (dizalicu, ključ za zavrtnje, rezervnu gumu) i stavite pored gume koju treba zameniti.
- Ako želite, možete navući rukavice i postaviti cigle ispod gume nasuprot gumi koju menjate. Možete staviti i veliko kamenje.
Korak 3. Olabavite zavrtnje ili navrtnje
- Skinite poklopce glavčine. Neka kola to nemaju, tako da treba da se posavetujete sa korisničkim uputstvom za kola da dobijete više informacija.
- Koristeći ključ, olabavite zavrtnje točka. Ponekad to nije uopšte lako. U tom slučaju morate primeniti veći pritisak, tako što ćete stati na ključ.
- Pažnja: Ne skidajte zavrtnje, samo ih olabavite.
Korak 4. Koristeći dizalicu podignite vozilo.
- Pogledajte korisničko uputstvo da pronadjete mesto za postavljanje dizalice. Uglavnom se dizalica postavlja na prirubnicu okvira kola; uglavnom, takodje, ispred zadnjih točkova ili iza prednjih točkova.
- Postavite dizalicu ispod kola i podignite je dok ne dodje u kontakt sa prirubnicom.
- Osigurajte da je dizalica na pravom mestu.
- Podignite dizalicu tako da se guma nalazi otprilike 15 cm iznad zemlje.
Korak 5. Skinite gumu koja je pukla
- Skinite zavrtnje ili navrtnje i stavite ih sa strane.
- Skinite gumu koja je pukla.
Korak 6. Postavljanje nove gume
- Uzmite rezervnu gumu i stavite je na mesto gume koju ste skinuli, gledajući da zavrtnji legnu u odgovarajuće rupe. Osigurajte da leže čvrsto u ležištu.
- Stavite navrtnje točka na njihovo mesto i pričvrstite ih, ali ne do kraja. Cilj je da točak ostane na mestu dok spuštamo automobil.
Korak 7. Spuštanje automobila
- Spuštajte automobil sve dok sva četiri točka ne dodirnu zemlju.
- Sada pričvrstite navrtnje (najbolje unakrsno)
Korak 8. Uklanjanje alata
- Stavite gumu koja je pukla na mesto rezervne gume.
- Stavite dizalicu, ključ za zavrtnje i trougao na svoje mesto.
- Proverite da niste nešto zaboravili.
- Sad možete nastaviti put.
Šta nam je potrebno:
pravilno napumpana rezervna guma
- trougao
- dizalica
- ključ za zavrtnje
- fluorescentna jakna (po izboru)
- cigle (po izboru)
- rukavice (po izboru)
- baterijska lampa (po izboru)
KAKO PROVERITI NIVO ULJA U MOTORU
Uvod
Ne treba da budete profesionalac da umete da pročitate nivo ulja. Ovde ćete naučiti kako to da uradite kao profesionalac!
Uputstvo
Stepen težine: lako
Korak 1
Proverite ulje kad je motor topao. Ulje se širi kad je vrelo i skuplja kad je hladno. Razne temperature proizvode različita očitavanja.
Korak 2
Parkirajte kola na ravnu površinu.
Korak 3
Isključite motor.
Korak 4
Pritisnite ručku za otvaranje haube ispod instrumentne table.
Korak 5
Otvorite haubu.
Korak 6
Pronadjite indikator za ulje koji ima okrugli zahvat i nalazi se uglavnom pored svećica.
Korak 7
Izvadite indikator pomoću okruglog zahvata.
Korak 8
Obrišite ga sa čistom maramicom ili parčetom tkanine.
Korak 9
Ponovo zamočite indikator u ulje i ponovo izvadite držeći ga uspravno.
Korak 10
Pogledajte obeležja. Ako je ulju ispod obeležja “puno” , dodajte malu količinu ulja (manje od litra). Mnogi indikatori imaju dve linije sa praznim prostorom izmedju. Nivo ulja treba da bude izmedju te dve linije.
Korak 11
Odvrnite poklopac za ulje, koji ima ca. 8 cm promer i znak za ulje na vrhu i nalazi se na vrhu motora. Dodajte ulje.
Korak 12
Proverite ponovo nivo ulja. Ako je neophodno dodajte još malo ulja. Zapamtite: mnogo je lakše dodati ulje nego izvaditi ga, ako smo previše sipali.
Korak 13
Vratite poklopac na mesto i zavrnite ga.
Saveti i upozorenja
U uputstvu za korišćenje piše koji tip ulja treba da se koristi za motor
- Osigurajte da uvek imate 2 litre ulja u kolima.
- Sistem za podmazivanje je zatvoren, tako da ako je nivo ulja konstantno nizak, to znači da negde dolazi do curenja. Gubitak ulja može dovesti do skupih popravki čak i do zamene motora.
Šta nam je potrebno
1 litar ulja
- Papirna maramica
- Parče tkanine
KAKO SE SUOČITI SA ZIMSKIM POTEŠKOĆAMA
Što smo bolje opremljeni to ćemo se lakše suočiti sa bilo kakvim nepredvidivim problemima na koje možemo naići.
Medjutim, neke stvari su apsolutno neophodne i obavezne.
Osigurajte da u kolima uvek imate sledeće stvari:
- fluorescentni trougao
- kutiju za prvu pomoć
- aparat za gašenje požara
- alat (dizalicu, klješta za zavrtnje)
- rezervnu gumu u dobrom stanju
- fluorescentnu jaknu i kišni mantil
- radne rukavice
- baterijsku lampu
- lance za gume ako idete u snežne predele
A za entuzijaste:
Dodatne kablove,opremu za vuču, osigurače, itd.
Jedini način da sprečite neprijatno iskustvo da Vam kola stanu na sred puta je da stalno održavate kola u ispravnom stanju i vozite ih na redovan servis. Pre nego što započnete put i tokom zime, treba svake nedelje da proverite sledeće:
nivo antifriza u hladnjaku i rezervoaru
- nivo ulja u motoru
- sistem za osvetljenje i lampice-indikatore
- sistem za pranje stakala
- bateriju
- hidrauličnu tečnost, tečnost za kočnice i kvačilo
- gume i rezervnu gumu
MOBILNI TELEFON I VOŽNJA
- Vozači ne bi trebalo da koriste mobilni telefon dok je vozilo u pokretu.
- Ako je ipak neophodno obaviti razgovor, potrebno je koristiti telefon tipa „hands-free“ (sa slušalicama i mikrofonom).
- Ako je neophodno da vozač ima pristup mobilnom telefonu dok je vozilo u pokretu onda to treba da bude pomoću „hands-free“ pribora (slušalica i mikrofon koji omogućavaju razgovor bez držanja telefona u ruci ili pomoću „blue tooth“ uređaja koji omogućava vozaču da odgovori na poziv bez dodirivanja telefona) i treba da se koristi samo u slučajevima nužde, npr. u vanrednoj situaciji da pozovete nekoga ili kratko odgovorite na nečiji poziv. Ako je potreban duži razgovor vozač treba da zaustavi vozilo na bedno mesto i nastavi svoj razgovor, odnosno ako to nije moguće, da obavesti sagovornika da će ga pozvati kasnije.Ne pričajte dok vozite!Kada zovete nekoga na mobilni telefon, uvek pitajte da li je za volanom!Preporučujemo Vam da:
- zaustavite vozilo na bezbednom mestu kada želite nekoga da pozovete telefonom,
- isključite mobilni telefon dok vozite,
- ostavite jasnu poruku na govornoj pošti.
BEZBEDNA VOŽNJA MOTOCIKLOM
Jednostavni savet za motocikliste
Sastavio Thanassis Houndras, Direktor škole “California Superbike School-Greece”, član Evropske povelje o bezbednosti na putu.
Mnogi ljudi – a ne bez opravdanja – vide motocikle kao sezonsko zadovoljstvo. Kombinacija motocikla i loših vremenskih uslova tokom zime nije baš najzgodnija.
Tokom leta, međutim, motociklisti moraju da se bave problemima koji su važniji od onih koji se javljaju zimi.
Toplota
S obzirom da su direktno izloženi visokim temperaturama, motociklisti moraju da vode računa da dovoljno često i unapred unose tečnost da bi nadoknadili gubitak. Žeđ je prvi pokazatelj dehidracije, koja utiče negativno na jasnost misli, reflekse i sposobnost dobre koncentracije.
Oprema
Zbog toplote, mnogi motociklisti ne nose potpunu opremu. Ostave jaknu kod kuće, voze u sandalama, a čak ne nose ni šlemove. Međutim, šlemovi, ne samo da obezbeđuju zaštitu u slučaju nezgode, oni takođe nude odličnu zaštitu od sunca. Tamni vizir štiti oči od zaslepljujućeg svetla, izduvnih gasova, prašine i svih vrsta čestica u vazduhu, čak i insekata.
Što se tiče jakni, po prodavnicama se mogu naći letnji modeli koji omogućuju slobodnu cirkulaciju vazduha, tako da motociklisti nemaju osećaj vrućine i ne znoje se. Oni pokrivaju telo i što je još važnije imaju sve zaštitne dodatke (za laktove, ramena, leđa). Isto važi za rukavice. Bolji je imati par rukavica koje su lagane, sa rupicama za ventilaciju i koje obezbeđuju potpunu zaštitu, nego gola šaka koja se stalno znoji.
Isto važi za noge motocikliste. U najmanju ruku treba obezbediti da motociklista ne nosi samo šorc, bermude, itd. Ako smatrate da je previše nositi čizme ili bilo šta drugo što pokriva zglobove – iako je to neophodno – uvek treba da izbegavate sve vrste sandala. Patike su „laganija“ obuća koju motociklisti treba da nose.
Motocikl
- Najvažniji element motocikla su gume. Gume su delovi koji se najviše testiraju tokom letnjih meseci. One se suše i postaju krute i gube svoje dobre karakteristike. U svakom slučaju gume treba menjati svake jeseni, posle letnjeg perioda. U tom kontekstu, ako su početkom leta u prihvatljivom stanju, nema potrebe menjati ih, s obzirom da je neophodna zamena posle leta. Šta više, obzirom na stanje asfaltiranog puta u letnjim mesecima, zamena guma neće odigrati veliku ulogu. Naravno, ako su gume izlizane, moraju se zameniti, naročito ako motociklom krećete na duži put od više stotina kilometara. S obzirom da vruć asfalt podiže temperaturu gume više nego bilo koji drugi period u godini, preporučujemo da povećate pritisak vazduha u gumi za 2psi, da bi se smanjila mogućnost pregrevanja.
- Veoma je važno za motocikl da zameniti ulje u motoru na početku leta. Preporučljivo je da se pre svakog dužeg puta motocikl servisira, proveri grejač i kočiona tečnost, kočnice, prenosni lanac, karburator i ventili i sve lampice i svetla.
- Pažnja!! Od dana posete radionici treba da prođe najmanje jedna nedelja do polaska na put, da biste osigurali da nije bilo omaške ili greške u servisiranju. Izbegavajte izlaganje motocikla suncu ako ga ne koristite, jer to isušuje gumene delove i kontrolne instrumente, utiče na farbu i menja boje plastičnih delova.
Pored toga, dobro je da na svom motociklu uvek imate sledeće:
- Stik ili posebnu kremu za ujede ose i pčele.
- Antiseptične maramice iz apoteke za ogrebotine.
- Pomadu za opekotine. Opekotina gole noge od ispusne cevi je veoma neprijatna tokom leta kada idemo na more i kada smo izloženi suncu.
- Komplet za opravku probušene gume ne zauzima mnogo mesta u prtljažniku, a omogućiće Vam da nastavite putovanje do prve radionice.
- Lista telefona za hitne slučajeve u oblasti koju posećujete. Pre nego što krenete na putovanje, takvu listu možete naći u bilo kojoj turističkoj agenciji, a možete da nabavite i samo telefon za informacije. Lista treba da obuhvata brojeve policije, bolnice, apoteke, policije za turiste i lučke kapetanije.
Ovaj član je preuzet is informativnog biltena ‘Αttiki Odos‘, 13. jul 2007.
OKOLINA I MI
ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
U svakodnevnom radu EKO YU benzinskih stanica, ispunjavaju se uslovi iz “Zakona o zaštiti životne sredine” (donet od strane Narodne skupštine Republike Srbije, na Šestoj sednici Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini, 14. decembra 2004. godine).
Osnovna ideja kompanije EKO YU je sprečavanje, kontrola i sanacija svih oblika zagađivanja životne sredine. U tom smislu treba činiti sve da se okolina održava čistom i da se spreče ekološki incidenti. Slede sugestije o tome kako kontrolisati otpad i zagađujuće materije.
Upotrebljeno ulje i maziva
Jedan od najopasnijih zagađivača životne sredine su upotrebljena ili izgorela, neupotrebljiva ulja i maziva za vozila i mašine. Ta ulja treba sakupljati na posebnom mestu (rezervoar za neupotrebljiva mineralna ulja) i ni u kom slučaju nije dozvoljeno bacati ih na zemlju ili u kanalizaciju. Taj rezervoar mora svakodnevno da se proverava i da se prazni u redovnim vremenskim intervalima. Postoje firme koje otkupljuju neupotrebljiva mineralna ulja, koja se nakon odgovarajuće prerade prodaju na tržištu kao jeftina mineralna ulja za jednostavne upotrebe.
Šef BS je obavezan da vodi evidenciju o potvrdama o isporuci robe koje izdaje lice koje sakuplja upotrebljena mineralna ulja.
Tehnička voda
Sva tehnička voda sa benzinske pumpe prolazi kroz sakupljač za mulj – seprator, gde se razdvajaju čvrste materije (mulj itd.) i naftni derivati (ulja, benzin, maziva) nakon čega se voda pušta u kanalizaciju.
Da bi sakupljač mulja pravilno funkcionisao, moraju se, jednom u šest meseci, izvršiti sledeći poslovi:
- Zatvaranje otvora za ulaz i izlaz
- Specijalna cisterna za otpadne materije istače tečnost
- Sakupljanje mulja sa dna i njihovo bacanje na dozvoljeno mesto
- Čišćenje dna
- Otvaranje otvora za ulaz i izlaz
- Punjenje čistom vodom (do nivoa otvora za ulaz i izlaz).
Čišćenje kanala sa metalnim rešetkama
Ti kanali se nalaze na ulazu-izlazu BS kao i na ulazu-izlazu Perionice. Najmanje jedanput mesečno (u kišnim mesecima češće) treba izvršiti sledeće poslove:
- Skidanje rešetaka
- Sakupljanje mulja sa dna i njegovo bacanje na dozvoljeno mesto
- Čišćenje dna i bočnih zidova (na koje se oslanja rešetka) oštrim četkama
- Tečno čišćenje kanala uz pomoć vode pod pritiskom
Ponovno postavljanje rešetaka
BEZBEDNOST NA BENZINSKIM PUMPAMA
Pri dolasku na benzinsku pumpu da napunite gorivo, molimo Vas da obratite pažnju na sledeće:
- Parkirajte kola pored stanice za točenje benzina i ugasite motor.
- Dok se toči gorivo zabranjeno je pušenje, paljenje šibice ili upaljača.
- Isključite mobilni telefon.
- Ostanite van vozila tokom točenja benzina.
- Kad izadjete iz vozila, ispraznite statički elektricitet u Vašem telu, tako što ćete dodirnuti neku drugu metalnu površinu osim pumpe.
- Ako vozite motorcikl, sidjite uvek sa njega tokom točen.
- Pazite da se ne prepuni rezervoar.
- Ne ostavljajte decu bez nadzora izvan automobila.
- U slučaju požara u rezervoaru tokom točenja, odmaknite se od vozila i što je najvažnije:
Ostavite mlaznik u cevi!!
Zaposleni na benzinskoj pumpi su trenirani da gase vatru.
Bezbednost je naša osnovna briga!!
BEZBEDNOST TREBA DA BUDE NAŠA PRIMARNA BRIGA
Ako Vam se tokom putovanja pokvari motor i morate da zaustavite auto, odmah uključite sva upozoravajuća svetla na vašem autu (alarm) i pokušajte po svaku cenu da se domognete najbližeg parkinga ili radionice.
Ako to ne možete da uradite, parkirajte svoj auto pored puta i daleko od krivine ili odmah nakon nje.
Brzo postavite fluorescentni trougao na najmanje 100 metara udaljenosti od Vašeg auta ako ste na autoputu ili na putu na kome se brzo vozi. Pažnja: Po mraku, pre nego izađete iz auta da postavite trougao na put, obucite fluorescentnu jaknu, a ako nemate takvu jaknu, nosite šarenu odeću.
Ako primetite prekide u radu motora
Proverite sistem paljenja motora, koji je veoma osetljiv na vlagu. Tokom zimskih meseci, velike kiše i voda na putu mogu uzrokovati prekide u radu motora, čak mogu u potpunosti zaustaviti njegov rad. Ako se ovo dogodi, otvorite haubu vašeg auta i sprejom koji suzbija vlagu posprejišite svećice, kablove svećica, anlaser i poklopac raspršivača. Treba da uklonite kablove svećica od svećica jedan po jedan, i nakon što svaki posprejišete treba da ga odmah vratite nazad na mesto. Na taj način ih nećete zameniti. Ako nemate sprej za suzbijanje vlage, koristite dizel.
Ako je temperatura motora i dalje niska
Performansa motora i grejača biće niska. Razlog tome može biti neki problem u termostatu ili je spoljna temperatura niska. Da biste rešili ovaj problem, potrebno je da prekrijete deo hladnjaka, smanjujući na taj način zamrznutu površinu. To možete učiniti komadom kartona ili plastičnom kesom, stavljajući ih ispred rešetaka. Pokazaće Vam se koliku površinu hladnjaka treba da pokrijete kroz probni rad i pokazivanje greške. Počnite od ¼ i nastavite svoj put, stalno prateći termometar. Tako ćete uvideti da li je površina hladnjaka koju ste pokrili dovoljna da reši problem.
Nemojte uopšte kretati bez antifriza
Ako nema antifriza u hladnjaku motora i nemate da ga stavite, koristite alkohol. Imajte u vidu da motor može stati bez antifriza.
Takođe možete dodati alkohol u sredstvo za čišćenje prozora da se ne zamrzne.
Ako je remen ventilatora ili generatora prekinut
a nemate rezervni, možete koristi najlon čarapu ili sopstveni kaiš. Čak i bez kaiša, možete putovati nekoliko kilometara ako kaiš pokreće samo generator a ne pumpu za vodu!
Ako nemate rezervni osigurač
Tokom zime usled kratkog spoja zbog vlage, ili preopterećenosti uzrokovane stalnim korišćenjem elektrike – svetla, brisači stakala, grejač, grejač stakala, itd. osigurači češće iskaču. Ako nemate rezervni osigurač u kolima, možete koristiti žicu iz kabla, stalno imajući u vidu da je jedna žica jednaka 2A (ampera).
Brisači stakala
Ako se jedan brisač stakla pokvari, pokušajte da nađete debelu žicu koju ćete zavezati za onu koja još uvek radi.
Brave
Ako ne uspete da otvorite auto jer se brava zamrzla, upotrebite upaljač da zagrejete ključ. Stavite ga u bravu i sačekajte malo da se led otopi. Ne vršite pritisak na ključ, ako vidite da se brava ne otključava. Opet zagrejte ključ.
Šrafovi na točkovima
Ako morate da menjate gumu i izgubite šrafove u blatu ili snegu, možete…pozajmiti od drugih točkova. Uzmite po jedan šraf iz svakog točka i stavite na točak čiju gumu menjate.
Ne treba da zaboravite da:
- Sposobnost brzog zaustavljanja i kontrole nad automsu manji na vlažnom putu i minimalni na snegu ili ledu, tako da je razdaljina potreba za kočenje duplo veća od normalne kada pada kiša i desetostruko veća kada ima leda!
- Ne krećite ako nemate potpunu vidljivosti dok svi putnici nisu ušli u auto. Često je staklo zamagljeno zbog disanja. Loša vidljivost sprečava vozača da na vreme uoči opasnost koja vreba i može da utiče na njega da trenutne uslove protumači na pogrešan način.
- Pažljivo kočite. Kada morate da kočite, nagazite pedalu što nežnije, ako Vaš auto ne raspolaže ABS-om. Trenje između puta i gume je manje kada je površina puta vlažna, dok trenje između kandže i diska kočnice ostaje skoro isto. Postoji veća verovatnoća da se točkovi „blokiraju“ kad je površina vlažna, nego kada je suva. Blokirani tročkovi mogu dovesti do gubljenja kontrole nad kolima.
Naravno, ako Vaš auto ima ABS, možete nagaziti pedalu jako koliko hoćete, jer sa ABS-om točkovi ne mogu da se blokiraju. - Upamtite da ako okrenete volan većom brzinom a auto ne skrene,čak i ako pritisnete pedalu, rešenje je da malo smanjite okretanje volana.
- Što je veća brzina na vlažnom putu,veća je verovatnoća od proklizavanja.
- Možete uz pomoć sledeće metode izračunati da granica sigurnosti na vlažnom putuiznosi četiri sekunde,: Momenta kada vaše vozilo prolazi neku referentnu tačku glasno izgovarate „hiljadu stotina i jedan“, „hiljadu stotina i dva“, „hiljadu stotina i tri“, hiljadu stotina i četiri“. Kada dovršite ovu frazu prošli ste granicu sigurnosti.
Srećan put!!!